Östsvenska Handelskammaren

Tips till företag som vill sponsra mer jämställt

’-   Det stora just nu är helt klart socialt ansvarstagande, säger Niklas Birgetz vd på Sponsor- och Eventföreningen. Man ska inte vara rädd att också låta det bli lönsamt för företaget.

Han syftar på att företagen idag vill vara med och göra något gott för samhället och samtidigt bygga positivism kring sitt varumärke. Inte bara betala för en logga som får sitta på en sarg eller läktare.

Under torsdagen höll Östsvenska Handelskammaren i Norrköping och Linköping ett event kring jämställd sponsring i samarbete med Sponsrings- och Eventföreningen, SEFS.

Inbjudna talade om utvecklingen mot mer jämställd sponsring och det kom att handla mest om just sport, då idrottssponsring står för cirka 70 procent av all sponsring i Sverige.

Deltog gjorde föreningar och företag som ville diskutera kring ämnet ”Ska sponsring vara jämställd?”

Vi bad Isabelle Widmark som är ordförande för stiftelsen Fair Pay att ge tre tips till företag i vår region som önskar ta ett första steg mot jämställd sponsring.

– Ställ krav på klubben ni samarbetar med men framförallt hitta en samsyn kring värderingar och vad man vill uppnå i samhället. Det kan vara ett gemensamt mål – till exempel hur ni vill få fler tjejer att idrotta eller att få fler tjejer att hålla på längre med idrott.

– Bryt traditionella strukturer kring hur ert företag jobbar med sponsring. Exempelvis kanske en ny person, gärna en kvinna, ska börja ta ansvaret för med sponsringen hos  företaget och komma med nytt perspektiv.

– Ta ett kliv utanför och titta objektivt på det ni gör. Är det dags att börja sponsra någon ny idrott som ni inte arbetat med förut och som passar era mål?

 

Dolphins klubbdirektör Lars Johansson agerade moderator för en kortare debatt och frågestund kring sponsring. I panelen deltog företrädare för Stadium, Länsförsäkringar och Lundbergs.

 

Bland de medverkande:

– Niklas Birgetz, Sponsor och eventföreningen, ”Facts and figuers”
– Marie Tomicic, VD för Olika Förlag och kommunikation, Jämställdhet och sponsring”
– Isabelle Widmark, Fairpay, ”Fairpay inom fotbollen?”
– Maria Hagström, klubbdirektör Linköpings FC
– Tommy Eklöf, ansvarig hållbarhet och samhällsengagemang, Länsförsäkringar Östgöta
– Anna Nestun, chef Marknadskommunikation, Tekniska Verken
– Petra Hammarstedt, VD, Qlean

[osh-header title=”Skrivet av”]

Ulrika Andåker
ulrika.andaker@east.cci.se

Relaterade #Nyheter

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Nyheter

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

11 maj, 2026

Styrelseutbildning Norrköping

Kraven på företags styrelsearbete ökar. Ett aktivt och professionellt styrelsearbete är ett viktigt medel för...

9 mars, 2026

Styrelseutbildning Linköping

Kraven på företags styrelsearbete ökar. Ett aktivt och professionellt styrelsearbete är ett viktigt medel för...

24 mars, 2026

Kurs om Ursprungsregler och Frihandelsavtal

Made in Sweden, eller? Den här kursen ger dig kunskap om hur du fastställer varans...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Nyhet

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Nyhet

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...