Östsvenska Handelskammaren

Välkommen som ESIC-ambassadör i Nyköping Helene Andersson!

Helene är från och med nu nätverkets förlängda arm i Sörmland och ni kommer att träffa henne på ESIC-event.

helene esic scaled

Vad kommer det att innebära att du är ESIC-ambassadör i Nyköping?

– Att Nyköping nu har en ambassadör för ESIC möjliggör större kontaktnät för våra företagare. Till mig kan man vända sig om man bara är nyfiken på ESIC eller redan är medlem. Alla företagare i vår region kommer påverkas av byggandet av Ostlänken. För att hjälpa företagen ta del av affärsmöjligheterna kan ESIC vara ett forum som stimulerar utveckling.

Vad jobbar du annars med på kommunen?

– Jag arbetar med nätverk och samverkan i olika perspektiv. Genom service till företagen, genom kluster, med våra plattformar för nätverkande, genom vägledning in i vår kommunala organisation och med våra samverkansaktörer. Stort eller smått, på Näringslivsenheten händer det massor!

Varför är du intresserad av infrastrukturfrågor?

– Som näringslivskoordinator och genom detnsamhällsbyggare är jag mycket intresserad av hur vi utvecklar vårt land och våra städer. Ostlänken är ett gigantiskt projekt, vår tids största samhällsbyggnadsprojekt, och vem kan inte vilja arbeta med det?

Vad är den vanligaste frågan du får om Ostlänkenbygget?

– Vanligaste frågan är såklart när första spadtaget ska tas. Men vad jag tycker många missar är att det pågår arbete just nu och projektet är igång! För mig har första spadtaget redan tagits.

Vad tycker du är det häftigaste/ mest intressanta eller viktiga med Ostlänken?

-Ur mitt perspektiv är det såklart alla möjligheter som kommer med Ostlänken för våra företag! Vi kommer att bli mer flexibla och det skapar förutsättningar att arbeta på helt nya sätt. Samverkan längs stråket från Järna till Linköping kommer bli tätare. Samtidigt kommer själva byggandet generera enorma tillväxtmöjligheter för många branscher. Viktigast är att vi redan nu förbereder oss för vad komma skall.

 

 

Så kommer du i kontakt med Helene:

Helene Andersson

naringsliv@nykoping.se

0155-248250)

 

[skribent medarbetare=”Ulrika Andåker”]

Relaterade #ESIC

16 maj, 2024

ESIC-lunch i Linköping 16 maj

Den 16 maj är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

ESIC

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

ESIC

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Nyhet
snabbtag

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919