Östsvenska Handelskammaren

Vi ger inte upp om höghastighetsjärnvägen!

Idag, 31 augusti 2017,  har Trafikverket överlämnat ett förslag till regeringen kring hur man anser att de 622 mdkr som avsatts för landets infrastruktur bäst ska användas. Detta förslag till nationell plan för perioden 2019-2028 ska nu ut på remiss till berörda instanser runtom i landet. Därefter kommer regeringen att fatta beslut om planen under våren 2018. Trafikverket betonar att förslaget följer de direktiv som regeringen gett inför arbetet, d.v.s. att alla åtgärder som föreslås ska finansieras inom den ekonomiska ramen.

Förslaget till plan innehåller bland annat följande som är av vikt för Östsvenska Handelskammarens (ÖHK)region:

  • Höghastighetsjärnvägen ingår inte i planen, utan skjuts av ekonomiska skäl på framtiden
  • Projekt Ostlänken ska genomföras, dock på ett sätt som medger trafik med högst 250km/h istället för som tidigare planerat 320 km/h . Trafikverket förordar lösningen dels för att kostnaden för projektet då minskar väsentligt, dels för att högre hastigheter på denna sträcka inte är motiverat när byggnation av övrig höghastighetsjärnväg skjuts på framtiden
  • Ny dragning av E22 förbi Söderköping
  • Mötesseparering av väg 56 Gävle-Katrineholm

Vi ser mycket positivt på beskedet om en ny dragning av E22 förbi Söderköping. Som den pulsåder för östra delen av södra Sverige den är, blir det centralt att E22 får ett bättre flöde i och till vår region.

Den bristande säkerheten på väg 56 har länge varit ett orosmoment och en faktor som hämmat rörligheten till och inom Sörmland. Därför ser vi positivt på förslaget om mötesseparerad väg på sträckan Katrineholm och norrut mot Gävle.

Det är oerhört viktigt för den östsvenska regionen att projekt Ostlänken finns med i förslaget och att den kommer att börja byggas under första delen av planperioden. Det är kapacitetsökningen i form av fler spår mellan vår region och Stockholm som är avgörande för regionförstoring och för den utvecklingspotential som projektet rymmer, inte huruvida hastigheten uppgår till 250km/h eller 320 km/h. Däremot ser vi en risk att Sverige tappar fart som tillväxtekonomi i den internationella konkurrensen, om höghastighetsprojektet senareläggs. Södra Sverige behöver sammanfogas till en större region med potential till verklig internationell lyskraft. Det vore mycket olyckligt att avstå från ett hållbart, långsiktigt transportnät i en tid när övrig spårkapacitet redan nyttjas fullt ut och när det samtidigt är förmånligt att låna för investeringar.

Förslaget går nu ut på remiss. Vi kommer under denna tid fortsätta att driva på regeringen för den lösning som Sverigeförhandlingen förordar och som Trafikverket framfört i sitt inriktningsunderlag – ett investeringslån via Riksgälden till mycket förmånlig ränta som möjliggör en snabb utbyggnad av hela höghastighetsnätet i Sverige.

 

För frågor, vv kontakta Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren.

Anna Lövheim

Näringspolitisk chef

Östsvenska Handelskammaren

011-285037

 

Relaterade #ESIC

Tydligt och rejält rutet till Ostlänkens försvar

ESIC

Vi hoppas att tillträdande och nästkommande regeringar inser vikten av stabilitet och konsekvens i fattade beslut gällande järnväg, men också...

Offentlig upphandling av klimatsmarta transporter

ESIC

Sveriges kommuner, regioner och myndigheter, är viktiga transportköpare, såväl direkt som indirekt. Alla har höga klimatambitioner, men när visionerna möter...

Trafikverket pratade masshantering hos Handelskammaren

ESIC

Nyligen arrangerade ESIC, Cleantech Östergötland/Logistikia tillsammans med Trafikverket en marknadsdialog. Runt 30 personer från bland annat mottagaranläggningar och åkerier deltog....

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

18 januari, 2023

Möt Sara Wimmercranz – en av Sveriges mäktigase techinvesterare

Exklusivt för dig på 100-listan! Inled det nya året med att ta del av Saras...

19 april, 2023

Styrelseutbildning Norrköping

Kraven på företags styrelsearbete ökar. Ett aktivt och professionellt styrelsearbete är ett viktigt medel för...

Nyhet

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Nyhet

Härlig avslutning på 2022 års Spaning på Kammaren

Nyheter

Årets avslutande Spaning på Kammaren genomfördes under novembers sista mörka fredagseftermiddag på Kammarforum i Norrköping. Levande ljus, god stämning och...

Nyhet

Synpunkter till Svenska kraftnät ang. regeringsuppdrag I2022/01619

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande synpunkter till Svenska Kraftnät, SVK, enligt regeringsuppdrag I2022/01619: Uppdrag att ansöka om att använda intäkter...

Nyhet

Regional aktör på internationell arena 

Krönikor

Under den senaste månaden har jag haft förmånen att besöka tre av Europas huvudstäder utöver vårt eget Stockholm: Bryssel, Berlin...