Östsvenska Handelskammaren

Vi ger inte upp om höghastighetsjärnvägen!

Idag, 31 augusti 2017,  har Trafikverket överlämnat ett förslag till regeringen kring hur man anser att de 622 mdkr som avsatts för landets infrastruktur bäst ska användas. Detta förslag till nationell plan för perioden 2019-2028 ska nu ut på remiss till berörda instanser runtom i landet. Därefter kommer regeringen att fatta beslut om planen under våren 2018. Trafikverket betonar att förslaget följer de direktiv som regeringen gett inför arbetet, d.v.s. att alla åtgärder som föreslås ska finansieras inom den ekonomiska ramen.

Förslaget till plan innehåller bland annat följande som är av vikt för Östsvenska Handelskammarens (ÖHK)region:

  • Höghastighetsjärnvägen ingår inte i planen, utan skjuts av ekonomiska skäl på framtiden
  • Projekt Ostlänken ska genomföras, dock på ett sätt som medger trafik med högst 250km/h istället för som tidigare planerat 320 km/h . Trafikverket förordar lösningen dels för att kostnaden för projektet då minskar väsentligt, dels för att högre hastigheter på denna sträcka inte är motiverat när byggnation av övrig höghastighetsjärnväg skjuts på framtiden
  • Ny dragning av E22 förbi Söderköping
  • Mötesseparering av väg 56 Gävle-Katrineholm

Vi ser mycket positivt på beskedet om en ny dragning av E22 förbi Söderköping. Som den pulsåder för östra delen av södra Sverige den är, blir det centralt att E22 får ett bättre flöde i och till vår region.

Den bristande säkerheten på väg 56 har länge varit ett orosmoment och en faktor som hämmat rörligheten till och inom Sörmland. Därför ser vi positivt på förslaget om mötesseparerad väg på sträckan Katrineholm och norrut mot Gävle.

Det är oerhört viktigt för den östsvenska regionen att projekt Ostlänken finns med i förslaget och att den kommer att börja byggas under första delen av planperioden. Det är kapacitetsökningen i form av fler spår mellan vår region och Stockholm som är avgörande för regionförstoring och för den utvecklingspotential som projektet rymmer, inte huruvida hastigheten uppgår till 250km/h eller 320 km/h. Däremot ser vi en risk att Sverige tappar fart som tillväxtekonomi i den internationella konkurrensen, om höghastighetsprojektet senareläggs. Södra Sverige behöver sammanfogas till en större region med potential till verklig internationell lyskraft. Det vore mycket olyckligt att avstå från ett hållbart, långsiktigt transportnät i en tid när övrig spårkapacitet redan nyttjas fullt ut och när det samtidigt är förmånligt att låna för investeringar.

Förslaget går nu ut på remiss. Vi kommer under denna tid fortsätta att driva på regeringen för den lösning som Sverigeförhandlingen förordar och som Trafikverket framfört i sitt inriktningsunderlag – ett investeringslån via Riksgälden till mycket förmånlig ränta som möjliggör en snabb utbyggnad av hela höghastighetsnätet i Sverige.

 

För frågor, vv kontakta Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren.

Anna Lövheim

Näringspolitisk chef

Östsvenska Handelskammaren

011-285037

 

Relaterade #ESIC

16 maj, 2024

ESIC-lunch i Linköping 16 maj

Den 16 maj är det dags för nästa nätverksträff för dig som är ESIC-medlem i...

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

ESIC

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

ESIC

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...