Östsvenska Handelskammaren

Vi ger inte upp om höghastighetsjärnvägen!

Idag, 31 augusti 2017,  har Trafikverket överlämnat ett förslag till regeringen kring hur man anser att de 622 mdkr som avsatts för landets infrastruktur bäst ska användas. Detta förslag till nationell plan för perioden 2019-2028 ska nu ut på remiss till berörda instanser runtom i landet. Därefter kommer regeringen att fatta beslut om planen under våren 2018. Trafikverket betonar att förslaget följer de direktiv som regeringen gett inför arbetet, d.v.s. att alla åtgärder som föreslås ska finansieras inom den ekonomiska ramen.

Förslaget till plan innehåller bland annat följande som är av vikt för Östsvenska Handelskammarens (ÖHK)region:

  • Höghastighetsjärnvägen ingår inte i planen, utan skjuts av ekonomiska skäl på framtiden
  • Projekt Ostlänken ska genomföras, dock på ett sätt som medger trafik med högst 250km/h istället för som tidigare planerat 320 km/h . Trafikverket förordar lösningen dels för att kostnaden för projektet då minskar väsentligt, dels för att högre hastigheter på denna sträcka inte är motiverat när byggnation av övrig höghastighetsjärnväg skjuts på framtiden
  • Ny dragning av E22 förbi Söderköping
  • Mötesseparering av väg 56 Gävle-Katrineholm

Vi ser mycket positivt på beskedet om en ny dragning av E22 förbi Söderköping. Som den pulsåder för östra delen av södra Sverige den är, blir det centralt att E22 får ett bättre flöde i och till vår region.

Den bristande säkerheten på väg 56 har länge varit ett orosmoment och en faktor som hämmat rörligheten till och inom Sörmland. Därför ser vi positivt på förslaget om mötesseparerad väg på sträckan Katrineholm och norrut mot Gävle.

Det är oerhört viktigt för den östsvenska regionen att projekt Ostlänken finns med i förslaget och att den kommer att börja byggas under första delen av planperioden. Det är kapacitetsökningen i form av fler spår mellan vår region och Stockholm som är avgörande för regionförstoring och för den utvecklingspotential som projektet rymmer, inte huruvida hastigheten uppgår till 250km/h eller 320 km/h. Däremot ser vi en risk att Sverige tappar fart som tillväxtekonomi i den internationella konkurrensen, om höghastighetsprojektet senareläggs. Södra Sverige behöver sammanfogas till en större region med potential till verklig internationell lyskraft. Det vore mycket olyckligt att avstå från ett hållbart, långsiktigt transportnät i en tid när övrig spårkapacitet redan nyttjas fullt ut och när det samtidigt är förmånligt att låna för investeringar.

Förslaget går nu ut på remiss. Vi kommer under denna tid fortsätta att driva på regeringen för den lösning som Sverigeförhandlingen förordar och som Trafikverket framfört i sitt inriktningsunderlag – ett investeringslån via Riksgälden till mycket förmånlig ränta som möjliggör en snabb utbyggnad av hela höghastighetsnätet i Sverige.

 

För frågor, vv kontakta Anna Lövheim, näringspolitisk chef på Östsvenska Handelskammaren.

Anna Lövheim

Näringspolitisk chef

Östsvenska Handelskammaren

011-285037

 

Relaterade #ESIC

Studiebesök Fehmarn Bält och Lübeck

ESIC

Fehmarn Bält-tunneln är ett av Europas största pågående byggprojekt. I dagarna två åkte vi söder ut för att titta närmare...

Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

ESIC

Just nu byggs Fehmarn bält-förbindelsen mellan Danmark och Tyskland. En 18 kilometer lång undervattenstunnel som bland annat gör att man...

Framtidens infrastruktur: Utmaningar och möjligheter i Trafikverkets inriktningsunderlag 

ESIC

I den senaste redogörelsen från Trafikverket om infrastrukturplaneringen för perioden 2026-2037 framträder en bild av både möjligheter och utmaningar. Med...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
Skeppningsnatverket tema infrastruktur

Sveriges flyghuvudstad gör steget ut i världen litet

Nyheter

Linköping City Airport är en internationell cityflygplats nära Linköpings centrum. Många företag som gör affärer utanför landets gränser nyttjar den...

Nyhet
ebba2

Exklusiv intervju: Innovation i fokus när Ebba Busch besökte Linköping

Näringspolitik

Innovation, konkurrenskraft och EU. Det var huvudämnena när energi- och näringsminister samt vice statsminister Ebba Busch (KD) besökte Linköping en...

Nyhet
Skeppningsnatverket tema infrastruktur

Sveriges flyghuvudstad gör steget ut i världen litet

Nyheter

Linköping City Airport är en internationell cityflygplats nära Linköpings centrum. Många företag som gör affärer utanför landets gränser nyttjar den...

Nyhet
ebba2

Exklusiv intervju: Innovation i fokus när Ebba Busch besökte Linköping

Näringspolitik

Innovation, konkurrenskraft och EU. Det var huvudämnena när energi- och näringsminister samt vice statsminister Ebba Busch (KD) besökte Linköping en...

Nyhet
forssell

Handelskammarens egen minister

Nyheter

Statsrådet Johan Forssell (M) är den första svenska minister som ansvarar för både bistånds- och utrikeshandelsfrågorna. Det unika ligger inte...