Östsvenska Handelskammaren

Yttrande angående järnvägsplanen för Ostlänken, delen Loddby-Klinga

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande ang samråd Loddby-Klinga, TRV 2017/64849.

Ta del av yttrandet som PDF här.

Det är glädjande att samrådsprocessen och arbetet med järnvägsplanen för Ostlänken, delen Loddby-Klinga avancerar. Näringslivet har länge investerat och engagerat sig i förberedelserna här och i det funktionella stråk Ostlänken utgör. ÖHK ser mycket positivt på att även Trafikverket ser betydelsen av projektet för den lokala och regionala utvecklingen och de stärkta sambanden mellan regionerna i stråket. Företagen och regionen är beroende av den utvidgade arbetsmarknadsregion och den kapacitetshöjning i järnvägssystemet för utökad pendling, förbättrade godstransporter och tillväxtfrämjande stadsutveckling som Ostlänken innebär.

Vi delar det vi tolkar som Trafikverkets och Norrköpings kommuns uppfattning att det överordnade målet är att säkra Ostlänkens genomförande och få full utväxling på de möjligheter som den nya järnvägen innebär.

Regeringens har nyligen lämnat nya direktiv kring projektets kostnadsbesparingar. Kostnadsbesparingar i sig är inget nytt för projektet men det är angeläget att arbetet fortsätter i god samverkan mellan inblandade aktörer med hänsyn till både Norrköpings stadsutveckling och till optimering av järnvägens funktionalitet och ekonomi. Att minimera järnvägens barriäreffekter, att stationsläge och utformning gynnar intermodalitet och att befintlig stambana och stadsliv fungerar under Ostlänkens byggande måste säkerställas. Ett annat sätt att uttrycka det är att se det i ett samhällsbyggnadsperspektiv och inte enbart infrastrukturperspektiv. Frågor som hur infrastruktur knyts an till resecentrum och omgivningen, hur bebyggelse- och näringslivsutveckling kopplas samman och hur järnvägen funktionalitet kan stärkas och utvecklas måste finnas med i detta perspektiv. Vi förutsätter också att sträckningen Loddby-Klinga stödjer eller i vart fall inte påverkar en framtida utbyggnad av Händelöleden negativt.
God dialog och kommunikation med berörda företag, allmänheten och det offentliga bör vara en prioriterad aktivitet för Trafikverket och dess underentreprenörer.

ÖHK välkomnar möjligheten att inkomma med synpunkter.


Östsvenska Handelskammaren, 2023-03-27

Charlotta Elliot
Projektledare East Sweden Infra Cluster och talesperson infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren (ÖHK) är en politiskt obunden medlemsorganisation för näringslivet i Östergötland, Sörmland och på Gotland. Vi arbetar på uppdrag av och för våra 850 medlemsföretag för tillväxt, utveckling och ökad attraktionskraft i hela området och med särskilt fokus på tillväxtstråket East Sweden som sträcker sig längs kusten från Stockholm ner till Linköping med omnejd.

Relaterade #Remissvar

Yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående Trafikverkets Inriktningsunderlag inför infrastrukturplaneringen för perioden 2026—2037, diarienummer LI2023/03919

Remissvar Rumslig strategi för Östergötland

Remissvar

Vi ser att ökad tillgänglighet mellan arbetsmarknadsregionerna, men också med omkringliggande samt den internationella marknaden skulle förbättra förutsättningarna för tillväxt,...

Remissvar avseende Sjöfartsverkets förslag på avgiftsändringar

Remissvar

Gotland kräver säkra, snabba och prisvärda transporter av såväl boende som besökare.

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...