ÖHK är en politiskt obunden medlemsorganisation för näringslivet i Östergötland, Sörmland och på Gotland. Vi arbetar på uppdrag av och för våra drygt 900 medlemsföretag för internationell lyskraft i vårt område – framtidsregionen East Sweden.
Sammanfattning av remissvaret
- ÖHK är nöjd över att ramen för investeringar och underhåll ökar 100 mdr jämfört med föregående plan, eftersom hela transportsystemet behöver rustas upp och utvecklas. För att säkerställa drift och underhåll på lång sikt framåt bör det skapas en långsiktig finansieringsmodell, en nationell underhållsplan som en del av den nationella planen för 2018-2029.
- Investering och utbyggnad av ny infrastruktur är nödvändigt för att möta framtidens globala konkurrens och därmed är även tempot på genomförandet viktigt för att säkra Sveriges konkurrenskraft – tidsperspektiven för färdigställande behöver kortas
- För att korta ned byggtider och säkerställa att nod- och stråktänkande även får genomslag i färdigställandet, behöver regeringen öppna upp för alternativa finansieringslösningar.
- Ostlänken, ny järnväg mellan Järna och Linköping, har delvis på grund av kraftigt ökade kostnader ett senarelagt genomförande jämfört med gällande plan. Det beklagar vi och menar att detta skulle kunna lösas genom en lånefinansiering av hela det nya stambanesystemet. ÖHK menar att extraordinära satsningar kräver extraordinära finansieringslösningar och anser det angeläget att regeringen inför fastställandet av denna plan söker brett parlamentariskt stöd för en sådan lösning.