Sedan början av december har de haft öppet och från och med nu blir det en nätauktion per månad, med en tillhörande öppen visning. Katalogen av varor läggs ut på sajten.
”De” är en trio av kollegor som beslutade sig att starta bolaget tillsammans. Alla har en lång erfarenhet av antikviteter och att driva auktionshus. Lina Olsén, Anton Berglund och Linus Åkesson. Alla är drivande och alla är ägare.
– Vi arbetade tillsammans tidigare, nu senast på Stockholms Auktionsverk. Vi visste helt enkelt att vi är ett bra team, säger Lina.
Vi backar bandet till tidigt 90-tal- då var det Norrköpings auktionsverk som låg i dessa lokaler och företaget drevs av Lina Olséns föräldrar. Det gjorde de i cirka 15 år och sedan såldes företaget till Bukowskis 2011. År 2016 gjordes en omorganisation och Bukowskis la ner filialen i Norrköping. I samband med det var Lina Olsén föräldraledig och det blev ett naturligt avbrott från auktionsvärlden.
– När jag varit ifrån det ett par år hann jag verkligen sakna det. Jag hade abstinens! Jag är nog beroende av att hantera prylar, säger Lina och skrattar.
Allt inte dyrt
Nu har alltså auktionshuset återuppstått med nytt namn, nya experter och gamla föremål. Men Lina Olsén vill gärna berätta att långt ifrån allt som säljs är just gamla föremål.
– Vi har en blandning av antikviteter men också modern design. Och man hittar inte bara dyrt och exklusivt på auktion. Och det finns många föremål man kanske inte tänker på i första hand när man tänker på auktion – Smycken och klockor till exempel.
Och variationen på föremål är det som gör det kul att gå till jobbet för Lina och kollegor.
– Jag får se så mycket vackert och unikt. Saker som bär på en historia och ofta har en väldigt fin kvalitet. I mitt jobb är alla dagar olika – det finns bara en av varje produkt och därför bjuder arbetsdagen på överraskningar. Och så får man träffa oerhört mycket folk.
Ibland är överraskningarna större än andra. Som den gången hon besökte en kund som funderade på att skänka ett gäng tavlor till second hand. Det visade sig vara verk av en av Sveriges mest kända konstnärer.
– Det vanligaste är att man säljer av inredning i samband med en flytt. Att man går från villa till lägenhet exempelvis. Men givetvis även vid dödsbon.
Ja, företagets kunder är både de personer som vill sälja sina antikviteter, och självfallet de som vill köpa. Merparten av kunderna besöker dem online och finns i hela Sverige. Men de har också visningshelg för att presumtiva kunder ska kunna se varorna i verkligheten om de önskar, och på premiärhelgen i januari kom flera hundra personer.
Går det att säga vilka som är de typiska köparna?
– Det är fortfarande många i den äldre kategorin. Det förvånar mig faktiskt att många yngre fortfarande inte hittat till auktionsutbudet. Vi hoppas självfallet lyckas öppna ögonen för fler inredningsintresserade och få dem att upptäcka auktionsvärlden!
Starka formgivare som Josef Frank och liknande är det alltid stor efterfrågan på i nätauktionerna – men Lina berättar att möbler från 30- och -40-talet efterfrågas mycket nu och 70-tal är också lite på uppsving.
Lina och hennes kollegor är nöjda med starten för bolaget och med att driva eget tillsammans.
– Nu kan vi göra allt precis som vi själva vill. Det är självklart otroligt befriande och roligt. Vi kan erbjuda kunder det vi tycker är den bästa lösningen. Och det är bra att vi alla tre är delägare och brinner för att det ska lyckas.
Olsén Auktioner är nya som medlemmar i Östsvenska Handelskammaren och ser den största vinsten i nätverkandet. Lina Olsén har tidigare varit medlem via ett annat bolag och tycker att det är ett viktigt nätverk. Tack för intervjun Lina och välkommen till Handelskammaren!