Östsvenska Handelskammaren

Jennis bästa tips för annonsering på Meta

Hur får man ut det mesta ur sin annonsering på Meta? Och vad är viktigt att tänka på? Det förklarade Jenni Laapotti, medgrundare och operativ chef på sociala mediebyrån Digitalsnack för de deltagare som närvarade vid frukostseminariet ”Annonsmöjligheterna du inte visste fanns” som hölls på LINK Business Center fredagen den 23 september.

Jenni har jobbat med sociala medier i över 10 år och är bland annat expert på annonsering och analys. Annonsmöjligheterna är många och ständigt föränderliga så det är inte alltid lätt att hänga med på vad som gäller just nu. Här kommer därför hennes just nu tre bästa tips för att skapar ett bättre annonsresultat på Meta:

✅ Dynamiska annonser

Ge dina annonser rätt förutsättningar genom dynamiska annonser. Då ger du Meta valmöjligheten att visa olika varianter av din annons mot målgruppen. Detta innebär att du kan testa olika texter eller bilder för att se vad som funkar bäst och utifrån det ta aktiva beslut för att optimera din kampanj. Detta kan bidra till en billigare synlighet och lägre kostnad per resultat.

✅ Annonsformat

Du har möjlighet att ha flera annonser i en och samma kampanj – stående, kvadratisk, bild eller varför inte video? Genom att ha olika annonsformat ökar sannolikheten att visas på bra placeringar för en lägre kostnad. Jenni skickar även med att man bör skapa interaktion inom kanalen och använda mellan 2-4 annonser i en kampanj.

✅ Utvärdering

En viktig del för att lyckas med din annonsering är att utvärdera ditt resultat. Gärna i realtid! Det fina med sociala medier är att du under kampanjens gång kan justera dina annonser medan de är aktiva. Detta kan vara en kostnadseffektiv insats som gör att du får ut det mesta möjliga ur din budget. 

Har du koll på dessa delar har du kommit en bra bit på vägen!

Vill du veta mer om Digitalsnack? Besök deras webbplats här.
Vill du få koll på våra kommande event? Klicka in dig i vår kalender här.

Digitalsnack är medlemmar i Östsvenska Handelskammaren.


Se bilder från frukostseminariet här!


Relaterade #Nyheter

Praktikupprop för framtidens kompetens!

Nyheter

Brist på kompetens är företagens största tillväxthinder. Samtidigt tvingas skolor säga nej till elever för att praktikplatser saknas. Samarbetet mellan...

Regional motståndskraft när omvärlden skakar

Nyheter

Optimismen och styrkan bland regionens företag – Handelskammarens ägare, stärker oss i vårt arbete för regional konkurrenskraft, skriver vice vd...

TV: Nyfiken på Almedalen 2025 – så maximerar du din vecka i Visby

Nyheter

Almedalsveckan närmar sig – hur gör du för att få ut det mesta av dagarna i Visby? Under ett digitalt...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Infrastruktur

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Nyhet

Så vill vi stärka Östergötland – Handelskammarens syn på nya regionala strategin

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående reviderad Utvecklingsstrategi för Östergötland, diarienummer RÖ 2024-10297

Nyhet

Upphandlingar avbryts – men Ostlänkens tidsplan står fast

Infrastruktur

Trafikverket avbryter upphandlingarna för Ostlänkens etapper vid Vagnhärad och Skavsta. Orsaken är att kostnaderna överstiger budget, till följd av för...

Nyhet

Så vill vi stärka Östergötland – Handelskammarens syn på nya regionala strategin

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren, ÖHK, lämnar följande yttrande angående reviderad Utvecklingsstrategi för Östergötland, diarienummer RÖ 2024-10297

Nyhet

CBAM 2026: Förbered ditt företag för framtidens klimatkrav

Internationell handel

EU:s gränsjusteringsmekanism för koldioxid (CBAM) träder i full kraft den 1 januari 2026 och innebär nya krav på företag som...