Östsvenska Handelskammaren

Jennis bästa tips för annonsering på Meta

Hur får man ut det mesta ur sin annonsering på Meta? Och vad är viktigt att tänka på? Det förklarade Jenni Laapotti, medgrundare och operativ chef på sociala mediebyrån Digitalsnack för de deltagare som närvarade vid frukostseminariet ”Annonsmöjligheterna du inte visste fanns” som hölls på LINK Business Center fredagen den 23 september.

Jenni har jobbat med sociala medier i över 10 år och är bland annat expert på annonsering och analys. Annonsmöjligheterna är många och ständigt föränderliga så det är inte alltid lätt att hänga med på vad som gäller just nu. Här kommer därför hennes just nu tre bästa tips för att skapar ett bättre annonsresultat på Meta:

✅ Dynamiska annonser

Ge dina annonser rätt förutsättningar genom dynamiska annonser. Då ger du Meta valmöjligheten att visa olika varianter av din annons mot målgruppen. Detta innebär att du kan testa olika texter eller bilder för att se vad som funkar bäst och utifrån det ta aktiva beslut för att optimera din kampanj. Detta kan bidra till en billigare synlighet och lägre kostnad per resultat.

✅ Annonsformat

Du har möjlighet att ha flera annonser i en och samma kampanj – stående, kvadratisk, bild eller varför inte video? Genom att ha olika annonsformat ökar sannolikheten att visas på bra placeringar för en lägre kostnad. Jenni skickar även med att man bör skapa interaktion inom kanalen och använda mellan 2-4 annonser i en kampanj.

✅ Utvärdering

En viktig del för att lyckas med din annonsering är att utvärdera ditt resultat. Gärna i realtid! Det fina med sociala medier är att du under kampanjens gång kan justera dina annonser medan de är aktiva. Detta kan vara en kostnadseffektiv insats som gör att du får ut det mesta möjliga ur din budget. 

Har du koll på dessa delar har du kommit en bra bit på vägen!

Vill du veta mer om Digitalsnack? Besök deras webbplats här.
Vill du få koll på våra kommande event? Klicka in dig i vår kalender här.

Digitalsnack är medlemmar i Östsvenska Handelskammaren.


Se bilder från frukostseminariet här!


Relaterade #Nyheter

Kraftsamling krävs på vägen mot jämställdhet

Nyheter

Under onsdagen släpptes 100-listans jämställdhetsrapport för år 2025. Evenemanget gästades av representanter från länsstyrelsen och flera storspelare inom regionens näringsliv.

100-listan välkomnar ny guldpartner: Skill Executive

Nyheter

– Genom att stötta 100-listan vill vi vara en del av förändringen och driva på utvecklingen mot ett mer inkluderande...

Lärorikt årsavslut för Skeppningsnätverket

Nyheter

Tisdagen innebar 2025 års sista träff för Handelskammarens nätverk för skeppning och internationell handel. Dagen till ära gästades de av...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet

Kraftsamling krävs på vägen mot jämställdhet

Nyheter

Under onsdagen släpptes 100-listans jämställdhetsrapport för år 2025. Evenemanget gästades av representanter från länsstyrelsen och flera storspelare inom regionens näringsliv.

Nyhet

100-listan välkomnar ny guldpartner: Skill Executive

100-listan

– Genom att stötta 100-listan vill vi vara en del av förändringen och driva på utvecklingen mot ett mer inkluderande...

Nyhet

Lärorikt årsavslut för Skeppningsnätverket

Nyheter

Tisdagen innebar 2025 års sista träff för Handelskammarens nätverk för skeppning och internationell handel. Dagen till ära gästades de av...

Nyhet

Kraftsamling krävs på vägen mot jämställdhet

Nyheter

Under onsdagen släpptes 100-listans jämställdhetsrapport för år 2025. Evenemanget gästades av representanter från länsstyrelsen och flera storspelare inom regionens näringsliv.

Nyhet

100-listan välkomnar ny guldpartner: Skill Executive

100-listan

– Genom att stötta 100-listan vill vi vara en del av förändringen och driva på utvecklingen mot ett mer inkluderande...

Nyhet

Lärorikt årsavslut för Skeppningsnätverket

Nyheter

Tisdagen innebar 2025 års sista träff för Handelskammarens nätverk för skeppning och internationell handel. Dagen till ära gästades de av...