Publicerad på affärsliv.com den 24 januari.
Finland utsågs hösten 2016 till EUs mest intressanta land för direkta investeringar. Den höga utbildningsnivån, forskning & utveckling samt en enastående företagskultur där både innovationer och traditionell industri får plats pekas ut som orsakerna. Ändå landar Finland bara på plats sex bland Sveriges varuexportländer. Har vi kanske mer att lära?
Under mitt halvår i Helsingfors har jag haft möjligheten att träffa flera intressanta affärspersoner för att släcka min nyfikenhet kring finskt affärsliv och utveckling. Bland annat har jag träffat både den amerikanska och den finska handelskammaren i huvudstaden och innovativa startups under Slush-konferensen i november. Min personliga slutsats är att Finland erbjuder en affärskultur som på många sätt liknar den svenska, men där samhället i stort har en drivkraft framåt som är unik. Låt mig ge några exempel.
Klassisk industri lyckas med de omvandlingar som marknaden kräver vilket skapar en basindustri som ger ytterligare arbetstillfällen och som håller fast vid en lång tradition av utveckling. Som exempel kan nämnas skogsindustrin som ibland omnämns som det ”gröna guldet”. 78% av Finlands areal utgörs av skog och var femte invånare äger skog. För bara några år sedan var branschen i kris. Svenskfinska Stora Enso genomförde förvärv med stora förluster som följd samtidigt som digitaliseringen skapade en minskad efterfrågan på produkterna. Men med kraftiga omstruktureringar är nu flera stora bolag som Metsä , UPM och nämnda Stora Enso på fötter och producerar bland annat biobaserade produkter med stor framgång.
Nokia är ett annat exempel där framgångsresan knappast lämnat någon oberörd. Med rötter i tillverkningen av gummi och kabelprodukter utvecklades bolaget till ett teknikbolag som tidigt skapade de första väl fungerande mobilnäten och som under sin verkliga storhetstid var en av världens absolut största mobiltelefontillverkare och stod för hela 21% av finsk export. Efter flera gropar på vägen i krisande samarbeten med t.ex. Microsoft är nu bolaget pånyttfött och säljer återigen tekniska plattformar i samarbete med nya partners. Våren 2017 kommer en helt ny smartphone samtidigt som bolaget gör separata kraftsatsningar inom Virtual reality, hälsoteknik och molnbaserade nätverkstjänster.
Finland är ett ICT-land där teknikmognaden och nyfikenheten på framtidens tekniska lösningar är hög. Den innovativa processen i landet stöds av det offentliga såväl som det privata i starka symbioser. Forskningsinstitut som Tekes och VTT stödjer framgångsrikt nya innovationer och i Helsingfors driver Aalto- universitetet tillsammans med näringslivet Startup Sauna som, i sin tur arrangerar Europas ledande mötesplats för Startups – Slush.
Historien är i starkt fokus i Finland. Med bara 100 års egentligt självstyre är nutidens Finland en ung nation men historien av styre både från Sverige och Ryssland har skapat en unik kunskap i att hantera komplexa relationer med omvärlden. För finska bolag är den ryska marknaden avgörande och man har i modern tid övat upp ett sätt att göra affärer med grannen i öst som är unikt. Jag tror att svenska bolag mycket väl kan använda finska partners i ännu större utsträckning i strävan att växa.
Finländare är ett folk där konsumtionskulturen i många fall påminner mycket om det som vi är vana med i Sverige. Storstadsregionerna utvecklas kraftigt med stadsbyggnad och infrastruktur i världsklass för att matcha den ökade efterfrågan från inflyttande urbana invånare. Konsumtion av mode och inredning finns i det finska medvetandet. Där regerar designinstitutioner som Aalto och Marimekko. Intresset för natur är starkt. Golfbanor, skidspår och hockeyrinkar är välfyllda. På varannan rygg bärs redan en Fjällräven ryggsäck och säkerligen kommer starka svenska varumärken inom Lifestyle fortsätta vara populära.
Men visst skiljer vi oss också åt inom affärslivet. Min uppfattning är t.ex. att de platta och medbestämmande hierarkier som vi är vana vid i Sverige inte har samma utbredning i Finland. Beslutsfattande är i större grad en ledningsfråga och vi svenskar uppfattas ibland som lite flummiga när vi vill skapa konsensus för att hållbart komma framåt. Här tar man snabba beslut, lyckas de inte får man ta nya. Här kan vi säkert lära av varandra.
Finland är ett attraktivt och öppet land att verka i. Min familjs halvår i landet har skapat mersmak för att både bo, leva och jobba här någon mer gång i framtiden. Helsingfors i synnerhet är en stad med välkomnande attityd till svensk arbetskraft och satsande bolag. Det är lätt att komma i kontakt med t.ex. inkubatorer, handelskamrar och nätverk, vilket borgar för effektiva nystarter. Vem vet, om 10 år kanske vi dessutom har det supercoola kapseltåget Hyperloop under Östersjön samtidigt som Ostlänken står klar. Då är Östergötland och Sörmland inte bara en naturlig del av Stockholm utan även av Helsingfors.
Martin Callmeryd,
hemmapappa i Helsingfors. Till vardags Marknadschef på Östsvenska Handelskammaren.
@callmeryd