Under onsdagen mötte Handelskammarens medlemmar Mattias Landgren, statssekreterare hos infrastrukturminister Anna Johansson för att diskutera infrastrukturen i regionen. Frågorna som belystes handlade om Ostlänken, Höghastighetsjärnvägen och Skavstas vara eller icke vara som alternativ till Arlanda.
På onsdag morgon presenterade Sverigeförhandlingen sitt förslag om att prioritera sträckan från Stockholm till Göteborg och att man bör låna för att bygga hela sträckan på en gång och Mattias sa så här om förslaget.
– Det är bra att Sverigeförhandlingen kommit med sitt förslag och vi ska ta till oss det. Vi har som plan att bygga höghastighetsjärnvägen i den takt som ekonomin tillåter. Vi kommer också få veta lite mer när Trafikverket kommer med sitt förslag till åtgärdsplan den 31 augusti.
Att Ostlänken börjar byggas i höst, när första spadtaget tas för att bygga Kardonbanan och flytta godsbangården i Norrköping, är en lättnad för näringslivet i regionen efter många års diskuterande och oro så ville medlemmarna veta lite mer om situationen just nu.
– Om det är någon som ska vara lugn så är det ni, Ostlänken är en av de satsningarna som är beslutade. Och om inget oförutsett händer så kommer den vara klar till 2028.
Längs med Ostlänkens sträckning ska Skavsta Airport få en station och frågan om man från statligt håll på sikt ser Skavsta som ett alternativ till Arlanda svara Mattias följande.
– Perspektivet om Skavsta skulle kunna tas upp och granskas ytterligare för att bli ett alternativ till Arlanda, men ska jag vara ärlig har jag inte blivit uppvaktad från Skavsta eller regionen för att riktigt kunna arbeta vidare med detta. Men vi tar ett separat möte för att höra mer om era idéer.