Östsvenska Handelskammaren sätter stort värde i att vara en positiv med- och motpart till offentliga aktörer, och att föra näringslivets röst i alla sammanhang. Näringslivsklimatet hamnar högt på listan över frågor som Östsvenska Handelskammarens medlemmar vill att vi driver för företagens räkning.
Vad är då näringslivsklimat? Det handlar om förutsättningarna för att driva företag – allt från fysisk infrastruktur till handläggningstider, service och bemötande. Framför allt det där med service och bemötande valde blivande affärsutvecklare Mimmi Håkansson att titta lite extra på i sitt examensarbete, som gjordes i samarbete med Handelskammaren. Arbetet resulterade i den rapport som finns nedan.
Under seminariet, som går att se i efterhand på Youtube, presenterade Mimmi sina slutsatser. Bland annat:
- att det finns såväl för- som nackdelar med att verka i en stor respektive liten kommun när det gäller näringslivsklimatet.
- att det är viktigt för kommuner att utföra sin kärnverksamhet på ett tillfredsställande sätt – om vård, skola och omsorg fungerar väl så spiller det över på hur företagen upplever sin kommun. För företagare är också människor med barn i förskolan, och närstående i äldreomsorgen
- att det viktigt med uthållighet – för ett gott näringslivsklimat kommer inte över en natt.
Läs mer och ta del av tips och råd-listan i rapporten eller titta på seminariet i efterhand där du får ta del hur tre östsvenska kommuner jobbar med sitt näringslivsklimat:
- Johan Malmberg, kommundirektör, Finspång
- Helene Andersson, näringslivskoordinator, Nyköping
- Louise Felldin, näringslivsdirektör, Linköping