Östsvenska Handelskammaren

Qlean Scandinavia prisas – vägrar tumma på hållbarheten

Petra Hammarstedt, vd för Qlean Scandinavia, mottog i april Östsvenska Handelskammarens hållbarhetspris 2025. I ett möte med Handelskammarens Jonna Hedlund berättar Petra om att hon vägrar tumma på sina principer och hur hon har skapat en familj genom sitt företagande. I mötet medverkade även delägare och make Peter Hammarstedt och styrelseordförande Astrid Brissman.

Qlean Scandinavia är på många sätt unikt. Inte minst för sin uppfinning Qlean-metoden, en filtreringsprocess som gör vatten så rent att det kan användas till underhållstvätt – och till att sanera olja – helt utan tillsatta kemikalier. Företaget sticker också ut eftersom man sedan starten 2002 har vägrat att kompensera när det kommer till miljö- och arbetsmiljömässig hållbarhet. Även 23 år senare är det få verksamheter som tar dessa frågor på lika stort allvar.

– Vi blir väldigt glada över den här typen av priser, eftersom det visar att andra har sett vårt arbete och intygar att det vi gör är bra, berättar Petra Hammarstedt. När vi började talade man inte om hållbarhet men för oss var miljön den stora drivkraften redan då. Nu har pratet om hållbarhet kommit i kapp oss, säger hon med ett skratt.

Fokuset på miljömässig hållbarhet har ibland inneburit en utmaning för Petra och Peter. De har flera gånger valt att tacka nej till uppdrag just på grund av sin princip att inte använda kemikalier. Petra utvecklar:

– Våra processer är varken svårare eller mer kostsamma men de är svårare att sälja in, säger hon. Det är saker vi inte ruckar på. Vi kan inte heller vinna offentliga upphandlingar, då vi inte kan konkurrera med bolag som inte bryr sig på samma sätt. Vi står för bra miljö, arbetsmiljö, kvalitet och funktion och det tummar vi inte på.

 

Jonna Hedlund, projektledare Opinion på Handelskammaren (mitten), tittar på en tavla som visar Qlean Scandinavias resa från starten 2002. Till vänster om Jonna är Petra Hammarstedt och till höger Astrid Brissman, vd respektive styrelseordförande för företaget.

Från arbetsmiljöåtgärd till föreskrift

Förutom att tvätta fasader arbetar man även mot kraftindustrin. I över tjugo år har Qlean Scandinavia regelbundet arbetat med tvätt och reparationer av så kallade transformatorgropar, som är till för att fånga upp läckande olja vid haveri. Genom detta arbete stoppar man olja från att hamna i grundvattnet.

I början innebar transformatorgroparna en riskfylld och obekväm arbetsmiljö för Qlean Scandinavias kringresande tvättare. Därför, berättar Petra, har man införskaffat utrustning som gör arbetsmiljön säkrare och jobbet lättare att utföra. Företaget har även utvecklat nya produkter och tjänster som även gör arbetsmiljön säkrare för de som till vardags jobbar ute på ställverken; produkter som idag är standard i de allra flesta kraftbolags föreskrifter, bland annat Svenska Kraftnät. Således utförs miljöarbetet på ett miljövänligt sätt och i en säker arbetsmiljö både för ”Qleanare” och servicetekniker.

Även valet av utrustning genomsyras av hållbarhet. Utrustningen som teamen har med sig ut på vägarna består enligt Petra till stor del av saker som går att köpa på bensinmackar. Hon förklarar att idén att designa egen utrustning har legat på bordet men övergavs fort.

– Man behöver inte uppfinna skiftnyckeln igen, instämmer Peter. Vi måste ha lättillgängliga grejer. Om teamen jobbar långt ute på landsbygden ska det vara lätt för dem att ersätta material som behöver bytas ut.

En viktig del i framgångsreceptet är att teamen som åker runt i landet verkligen trivs i tjänsten. Arbetsdagen börjar klockan sju på morgonen när de lämnat kontoret eller övernattningssanläggningen och slutar vid fyra på eftermiddagen när de är tillbaka.

– Vi räknar inte sekunder, minuter och timmar, förklarar Petra. Vi vet hur lång tid saker ska ta men vi sätter aldrig tidspress på våra killar. Om de märker att ett uppdrag kommer ta längre tid än beräknat så hör de av sig. Då skickar vi mer resurser. Vi sätter realistiska tidsramar. Hon fortsätter:

– De får full ersättning för resor eftersom det är en del av jobbet och de ska varken arbeta eller resa på övertid. De ska aldrig behöva stressa på jobbet.

 

Ordförande Astrid Brissman lockades av de mjuka värdena. Vd Petra Hammarstedt har gjort Qlean Scandinavia till ett familjeföretag i dubbel bemärkelse.

Familjeföretag, på mer än ett sätt

Qlean Scandinavia har över tid blivit ett familjeföretag i mer än en bemärkelse. Förutom att det ägs och drivs av makarna Petra och Peter är gemenskapen stark i hela personalen. Peter berättar att personalen umgås och har aktiviteter även utanför arbetstid:

– De kommer nära varandra under resorna. Till slut vet de mer om varandra än om något annat, säger han med ett leende.

När Petra sedan får frågan om vad hon är stoltast över i sin karriär, är hennes svar att så många före detta medarbetare fortfarande kommer förbi och hälsar på:

– Jag känner alla medarbetare, deras respektive och deras barn. Våra barn är närmsta vänner med våra före detta anställdas barn.  En gång hade jag fyra ”Qlean-ungar” hemma hos mig – det blev ett foto i personalchatten, skrattar hon.

Sedan en tid tillbaka är även Astrid Brissman del av ”Qlean-familjen” som styrelseordförande, efter att ha känt Petra i många år. Att tacka ja till rollen var givet för Astrid:

– Grundfilosofin, att det är ett så pass miljösmart, är superviktigt. Vi försöker hela tiden att utveckla bolaget, fortsätter Astrid. Det är ett innovativt och häftigt företag. Det känns så himla bra att vara involverad – jag lockas av de mjuka värdena. Det betyder mycket att få lägga tid på det här, och jag lär mig massor!

Prispengen går till Bris

Eftersom hon sätter stort värde även på social hållbarhet var det naturligt för Petra att donera prispengarna till Bris:

– Jag har en dotter och kollegor som har haft problem med psykisk ohälsa, och vi har ett samhälle som inte klarar att ta hand om våra barn och ungdomar. Vi har ingen framtid utan våra barn och ungdomar. Här behöver vi göra mer! Det här en stor del av den sociala hållbarheten.

Bris tackade för donationen och Emma Nilsson, kontaktperson för Bris Öst, skrev följande:

”Stort tack från Bris! 

Bris är en barnrättsorganisation som stödjer barn utifrån barnets behov, mobiliserar samhället och lyfter barns röster på den politiska agendan. I det arbetet driver Bris den nationella stödlinjen och erbjuder stöd till barn på plats vid vår Brismottagning i Linköping.

Via Brismottagningen erbjuds barn och unga i regionen ett fördjupat individuellt stöd, föräldraskapsstöd och gruppstöd. För att möta det behov av stöd som barn och unga har idag och för att kunna fortsätta med vårt viktiga arbete är varje bidrag viktigt – stort tack för donationen!”

Läs mer om East Sweden Sustainability Award här.

Relaterade #Nyheter

Trafikverket om Ostlänken: "Det viktiga är att ni företag är inspelade"

Nyheter

På tisdagsmorgonen bjöds ESIC-medlemmar till ett nytt seminarium i serien Fullt fokus på Ostlänken. Ett femtiotal deltagare välkomnades av Charlotta...

Experten: “Intresset för tullfrågor har ökat enormt”

Nyheter

Handelskammar-aktuelle och prisbelönte tullexperten Kristian Sördell-Halse om vanligaste frågan just nu. Dessutom tre tips för dig som arbetar med tullfrågor!

BILDSPEL: Se Kristerssons besök hos Handelskammaren i Linköping

Nyheter

Inte en stol stod tom när statsminister Ulf Kristersson (M) besökte Östsvenska Handelskammarens hörsal Stångebro under tisdagen. Luncheventet lockade ett...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

27 november, 2025

LEDIG PLATS: Nätverket för dig som är HR-praktiker

Du som har en operativ och bred roll inom HR, välkommen till vårt nätverk för...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...

27 oktober, 2025

Lunch med Kammaren

Nätverka med företagare från olika branscher och storlekar. Citat från en deltagare :"Tack för lunchen...

Nyhet

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Remissvar

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...

Nyhet

Utveckla Arlanda för hela Sverige

Remissvar

I sitt yttrande till SOU 2025:67 betonar Östsvenska Handelskammaren att Arlanda är ett nationellt intresse och måste knytas närmare södra...

Nyhet

Lyft blicken bortom Storstockholm

Remissvar

I remissvaret på Stockholms regionala utvecklingsplan betonar ÖHK att huvudstaden är en del av östra Mellansverige. För stärkt konkurrenskraft krävs...