Östsvenska Handelskammaren

Fehmarn Bält – Ett framtidshopp för Europas infrastruktur

En ny tunnel mellan Danmark och Tyskland tar form och förändrar kartan för hela norra Europa. Vår talesperson för infrastruktur, Charlotta Elliot, delar sina reflektioner från Fehmarnbelt Days i Lübeck och besöket vid ett av Europas största infrastrukturprojekt. Frågan är: hinner Sverige med?

Nyss hemkommen från mitt tredje studiebesök till Fehmarn Bält, både fysiskt på siten och denna gång utökat med Fehmarnbelt Days, tre dagars konferens- och kulturfestival. Inte lätt att sammanfatta alla intryck! Studieresan arrangerades förtjänstfullt av Europakorridoren, med vd Mattias Josefsson i spetsen. Vi var 23 personer, en blandning av Europakorridorens styrelse, medlemmar och intressenter som följde med på resan. Mattias idkade matchmaking redan på bussen, och såg till att vi satt bredvid dem vi inte kände från tidigare. Smart drag.

Den nya 18 km långa sänktunneln mellan Rödby och Puttgarten, inklusive utbyggnad av väg och järnväg mellan Köpenhamn och Lübeck, kommer att förändra infrastrukturen för gods- och persontrafik mellan norra Tyskland och Skandinavien. Det känns rätt att ge den epitetet game-changer. En klar förbättring för miljösmarta resor, affärsmöjligheter, arbetsmarknadsförstoring, besöksnäring och utökat kulturellt utbyte!

2029 ska tunneln stå klar och bygget är verkligen i full gång, särskilt på den danska sidan. Tyskland har fattat alla nödvändiga beslut och har påbörjat sin del. Det finns alltså gott hopp om en växande megaregion. Dessvärre är vi i Sverige fortfarande inte i fas på vår sida Öresundsbron. Detta och många andra intressanta perspektiv lyftes i flertal seminarier under Fehmarnbelt Days i Lübeck den 14–16 juni.

Läs mer: Studiebesök Fehmarn Bält 2024

Stig Rømer Winther, CEO på Femern Belt Development, guidade oss förtjänstfullt på site och utkikspunkten vid Rödby. Sedan sist har 11 av 79 tunnelelement producerats och väntar på att komma på plats. Tunnelmynningen är iordningställd och avvaktar klartecken från myndigheten att det specialbyggda fartyget får lägga dem på plats. När tunnelelementen sedan ska sammanfogas, blir det med hjälp av satellitstyrda precisionskontroller och ”havets största vakuumkyssar”. Det visualiserades senare på Vision Dome i Lübeck, spektakulär teknik. Stig hade även en livfull redogörelse kring historik och politik från de båda länderna, när vi kommit fram till Lübeck.

Det fanns otroligt många seminarier att välja bland, det var svårt att välja. Europakorridoren står bakom flera olika rapporter om Fehmarn Belt Fixed Link och dess betydelse för Sverige och norra Europa. Därför föll det sig naturligt att lyssna in på bl.a. professor Göran Cars föreläsning om ”Möjligheter och utmaningar för Tyskland och Skandinavien”, där huvudtemat var omlokaliseringspotentialer och arbetsmöjligheter för godstransporter efter tunnelns öppnande. Göran var övertygad om en framtida större arbetsmarknad, attraktiv region för spetskompetenser inom grön omställning och ett större flöde av turism och kulturutbyte. OM vi på svenska sidan utökar vår infrastrukturkapacitet, vill säga. Det följdes av ett panelsamtal mellan godsoperatörer, där vd för Green Cargo, Henrik Dahlin, tryckte på vikten av möjliggörandet för drygt 1000 meter långa godståg, gärna med produktion i Hallsberg och Malmö.

Läs mer: Så påverkar Fehmarn Bält-tunneln den östsvenska regionen: ”Många förstår inte vidden”

Ett annat intressant inslag var panelen som behandlade gränsöverskridande grön politik: Utnyttja Fehmarn Belt som en nordeuropeisk tillväxtmotor. Deltog gjorde bl.a. Roble Wais, politisk representant från Oslo, en påtagligt ung och klok man med konkreta exempel på hur Oslo minskat sina utsläpp med hjälp av medborgare och näringslivets engagemang. Också om hur det offentliga kan driva omställningen framåt genom att ställa miljökrav vid upphandlingar. Sofia Hedén, ordförande för miljöutskottet i Malmö, kunde exemplifiera liknande framgång för sin stad. Ulrika Heie, ordförande för trafikutskottet i Sveriges riksdag, berättade om arbetet med nationell plan och uttalade frustration över att nödvändig infrastruktur tar för lång tid att få till. Vid flera tillfällen togs det upp att överklaganden kring beslutade projekt både försenar, fördyrar eller förhindrar genomförandet.

Ulrika deltog också i samtal efter professor emeritus Bo Lennart Nelldals ”Uppdatering om järnvägskapaciteten i Sverige och svagheterna i den svenska beräkningsmodellen – Framtidens järnvägskapacitet: Gods- och persontransporter genom Danmark från 2030”. Detta event hölls på en båt, tyvärr just som himlen öppnade sig efter två dagars stekhet sol… Om du vill ta del av Nelldals rapport, så skickar jag den gärna till dig.

Jag hann också med en lunchbriefing om hur centrala infrastrukturprojekt inom korridoren mellan Skandinavien och Medelhavet, t.ex. Fehmarn Bält-tunneln och Brennerbastunneln, bidrar till att främja den gröna omställningen samtidigt som nya affärsmöjligheter öppnas upp i hela Europa. Dessa projekt, som är belägna längs den centrala nord-sydliga axeln, spelar en viktig roll för att uppnå det europeiska målet att inrätta ett sömlöst och hållbart transportnät.

Nämnas ska också att det under lördagen och söndagen parallellt pågick en kulturfestival på området. Där fanns fullt med musikaliska framträdanden, uppträdanden och lokala matvagnar. Folkfest, med andra ord. Skratt och samtal överallt.

Nästa gång Fehmarnbelt Days genomförs, blir i Helsingborg 2027. Blir spännande att se hur det faller ut!

Charlotta Elliot, projektledare ESIC och talesperson infrastruktur

Relaterade #Infrastruktur

16 januari, 2026

Bygg ett starkt erbjudande – uppfattas som en trygg partner i stora projekt

Ostlänken står för dörren. Vill du att ditt företag ska uppfattas som professionellt, pålitligt och...

6 mars, 2026

Hantera risker och skapa samarbeten – så stärker du dina möjligheter i stora affärer

Är du orolig för att det är för riskfyllt att ge sig in i stora...

Handelskammaren: Gotlands länsplan måste stärka sjöfarten

Infrastruktur

Östsvenska Handelskammaren lämnar sitt yttrande över Gotlands länstransportplan 2026–2037 och pekar ut affärskritiska behov: säkrare och mer kapacitetsstarka sjöförbindelser, statligt...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

12 november, 2026

Årsavslutning: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

20 januari, 2026

Årsstart: Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

28 maj, 2026

Nätverket för kommunikations- eller marknadsansvariga

Nätverket för dig som är en drivande kraft inom kommunikation eller marknadsföring på ditt företag...

Nyhet

Brutna löften slår hårdast mot företagen

Krönikor

Det är inte intensiv debatt vi längtar efter. Det är långsiktig leverans av goda förutsättningar, skriver Maria B Hummelgren vice...

Nyhet

USA-experten Taimaz Ghaffari: ”Idag måste politiker funka i poddmediet”

Nyheter

Hur påverkar podcasts, TikTok och amerikanska techjättar den svenska samhällsdebatten? USA-experten Taimaz Ghaffari besökte Handelskammaren för andra gången och gav...

Nyhet

Östsvenska Handelskammaren och Sveriges Kommunikatörer inleder samarbete

Nyheter

Partnerskapet lägger grunden för återkommande aktiviteter som samlar medlemmar kring aktuella kommunikationsfrågor, relationsbyggande och kompetensutveckling. Första gemensamma träffen genomfördes nyligen...