Östsvenska Handelskammaren

4 råd för en roligare arbetsplats

Det borde vara så enkelt. Och självklart. Att ha kul på jobbet. Du tillbringar ju ändå en tredjedel av din tid där. Men går det att ha kul samtidigt som du ska leverera, producera, gå på möten och hålla deadlines? Ja, genom att skapa roligare arbetsplatser. Och det är inte svårt. Det handlar om enkla saker. Som är gratis. Och som kommer leda till starkare varumärke, gladare medarbetare, fler och kreativare idéer samt bättre lönsamhet.

Cathrine Tibbling, erfaren och väl anlitad föreläsare, ger här sina bästa råd för att lyckas.

1. Sätt attityd och inställning på arbetsbeskrivningen
Du kan i princip lära vem som helst vad som helst. Men att lära ut attityd och inställning hos dina medarbetare är svårare. Den har du med dig från din uppväxt. Och inställning och attityd är allt. Det påverkar varumärket utåt, ökar energin i företaget och lönsamheten.

Så likt du har med erfarenhet och kompetens på arbetsbeskrivningen, ha med de mjuka värdena. Det handlar om att få med sig rätt personer ombord på ”båten”. Personer som delar företagets värderingar, har rätt attityd och inställning. För det märks hos våra kunder när vi tycker det är kul att gå till jobbet.

2. Stressvaccinera arbetsplatsen
Du jobbar hårt varje dag. För att prestera, leverera och hålla deadlines. Men kom ihåg att skratta. Jobba hårt för att skratta varje dag. Det finns stora fysiologiska effekter med att skratta. Dessutom skapar det en tillåtande atmosfär på företaget. Det är rena vaccinationen mot stress.    

Många av oss behöver inte lägga fokus på att prestera mer på jobbet. Vi behöver lägga fokus på det som gör att vi är i balans och mår bra. Och har kul. På en arbetsplats är det allas ansvar att bidra till god stämning. Men som arbetsgivare, ledare eller chef kan du skapa en policy och atmosfär att det är okej, och till och med bra, att skratta. Se till att skapa trevliga och roliga situationer på jobbet. Prata inte jobb på fikarasten, fira alla anställda, gör aktiviteter utanför jobbet ihop. Det kommer leda till att vi kan hantera stress bättre och bli mer kreativa. Och det kommer leda till fler kunder.

3. Skapa meningsfulla insatser
Som människor vill vi bidra. Till familjen. Till jobbet. Men också till något större. Lyckoforskningen visar att vi mår bättre när vi bidrar till någon annans lycka. Och det räcker med något litet. Det handlar om att hjälpa en kollega med en arbetsuppgift. Eller plocka ur diskmaskinen. Det handlar också om att engagera sig ideellt i idrott, kyrkan eller välgörenhet.

Som arbetsgivare kan du låta dina anställda att någon dag per år få engagera sig i något välgörande ändamål. På betald arbetstid. Du kommer vinna mycket på det. Dina medarbetare blir lyckligare för att de hjälper andra. Du bygger ditt företags arbetsgivarvarumärke. Och du skapar en stolthet i företaget.

4. Ta paus och ta in naturen
Ta en promenad på rasten. Hitta närmaste lekpark och åk rutschkana. Spela pingis. Det handlar om att låta sig ta tiden att ta en paus. Det kommer gynna humöret, kreativiteten och din arbetskapacitet.

För varje år som går ökar kontorstiden och tiden i skog och natur, bland våra rötter, minskar. Men forskning visar att våra hjärnor blir gladare av naturen. Om du inte har möjlighet att gå ut i naturen på dina raster. Ta med dig naturen in. Istället för vitt ljus, med ljusa väggar och inga krukväxter så skapa en känsla av att vara ute. Ta med dig ett par pelargoner, någon sten och skapa en mysig naturkänsla på ditt kontor.       

 

Tidigare råd finns här.

Relaterade #Nyheter

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Nyheter

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Handelskammarens budskap till ministern - på 3 minuter!

Nyheter

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...

Hon blir vice vd på Handelskammaren

Nyheter

Maria Björk Hummelgren är från och med nu både näringspolitisk chef och vice vd. Förändringen innebär att Maria och vd...

Fler nyheter

Senaste nytt hos Östsvenska Handelskammaren och i näringslivet

Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

21 maj, 2024

Varför äger och driver så få kvinnor företag?

70 procent av svenska privata företag ägs av män. Varför äger och driver inte fler...

Varfor driver sa fa kvinnor foretag 1
Nyhet
gotland

Vi saknar en vision för svensk infrastruktur

Debattartiklar

De prioriterade satsningarna i vår region är avgörande för hela landets tillväxt, skriver Simon Helmér och Charlotta Elliot i en...

Nyhet
peru

Peru öppnar upp för ATA-carnet: En möjlighet för global handel

Internationell handel

Från och med den 30 april 2024 blir Peru det senaste tillskottet bland de länder som accepterar ATA-carnet. Detta gör...

Nyhet
andreascarlson

Handelskammarens budskap till ministern – på 3 minuter!

Näringspolitik

Östsvenska Handelskammaren fick möjlighet att direkt till ansvarig minister Andreas Carlson (KD) yttra oss över Trafikverkets inriktningsunderlag för infrastrukturplanering 2026...