FRÅN HIPPIES TILL GLOBALA TECHBOLAG

Okt 2, 2017

I slutet på augusti hade jag förmånen att privat spendera några dagar i San Francisco – en stad, ett koncept, och ett ekosystem som jag länge varit intresserad och fascinerad av.

Jag såg fram emot att känna stämningen, få en inblick i hur det fungerar och vad grogrunden och nyckeln är till detta formidabla växthus för vision, innovation, tillväxt, samarbete, utveckling och framåtanda. En kultur som bidragit till att skapa så många av de 10 senaste årens mest kända varumärken som Facebook, Google, LinkedIn och många fler. Svårt att inte vara nyfiken på hur detta har hänt.

Under och efter mina möten med olika människor och organisationer som jobbar i San Francisco och Silicon Valley blev jag mist sagt fascinerad och imponerad av inställningen till företagande – en inställning som är en riktig energikick och som jag så gärna skulle vilja att fler får ta del av, uppleva och låta sig inspireras av – inte minst i vår region, men mer om det i slutet av denna krönika.

Låt mig nu istället redogöra för mina intryck från besöket.

 

Galet ställe

När man sedan landar in i San Francisco och talar med personer som jobbar där så beskriver de detta som ett galet ställe med extremt hög aktivitetsnivå. En plats med enormt mycket resurser och spetskompetens. Ett ställe där framtiden skapas, där ALLA är och vill vara – från tech-sektorn nykomlingar till de stora traditionella bolagens ”framtidsavdelningar”!

 

Så varför San Francisco?

Detta är ju min självklara fråga i de samtal som jag hade där. Självklart svarar olika människor på olika sätt men det finns en del gemensamma nämnare. Dessa är bl a tillgång till kapital (50% av allt VC kapital i USA finns lokalt), ta del av det extremt kvalitativa och välfungerande ekosystemet med bl a kompetens, nyckelkunder, möjligheter till partnerskap och att komma åt acceleratorer som erbjuder företag mentorer, spetskompetens och företagskontakter. Vidare är man där för att vara nära och kunna ge sina kunder bra service, få tillgång till den amerikanska marknaden samt att detta också är en hub för företagens vidare expansion globalt.

Utöver detta så nämns även drivet, drömmarna, att det är tillåtet att testa och att misslyckas och att det är en mycket inspirerande och kreativ miljö med människor, idéer och visioner från hela världen.

Sedan har vi ju självklara saker som trevliga människor, god mat, bra klimat och vacker natur.

 

Framgångsfaktorer för att lyckas i San Francisco

Det jag uppfattar som exempel på framgångsfaktorer för att lyckas i San Francisco är att tänka stort, vara öppen för olika partnerskap, vara nära kund och partners, hålla en mycket hög servicenivå, att lära sig använda VC-kapital som hävstång, lära sig nyttja nätverkandet till sin egen fördel samt att dra nytta av stödsystemet med inkubatorer, acceleratorer och organisationer.

Några aktörer som jag träffade i ekosystemet var förutom ett par företag även bl a Business Sweden, Swedish American Chamber of Commerce, Nordic House och Silicon Vikings. Utöver dessa finns även intressanta aktörer som Nordic Innovation House, och många andra.

 

Ungefär som överallt

Det finns uppskattningsvis 150 svenska företag på plats. Som på vilken annan marknad är det viktigt att göra sin hemläxa, ha en plan och strategi, hitta rätt partners, vara på det klara med att allt tar ganska lång tid och kostar mer i resurser än man kanske räknat med. Att vara närvarande och att ha en utarbetad marknadsstrategi hjälper till att minimera riskerna. Men samtidigt kan det vara viktigt att behålla sin utveckling i Sverige då det är både extremt dyrt och svårt att hålla kvar talang i Silicon Valley.

 

Anda, tänk och driv

Sammanfattningsvis, en fascinerande plats med en anda och ett tänk som också är unikt. Jag tror som sagt att vi kan både lära och inspireras från detta. Därför kommer vi på Östsvenska Handelskammaren att tillsammans med Svensk Amerikanska Handelskammaren erbjuda en inspirations- och kontaktresa till San Francisco och Silicon Valley vill våren 2018 i syfte att fler skall få ta del av den unika affärskulturen i Silicon Valley, få inspiration, kontakter och energi som man sedan kan applicera på sin verksamhet både internationellt och i Sverige. Vi återkommer inom kort med ett förslag hur en dylik resa skulle kunna se ut.

Ser fram emot ett spännande gemensamt besök med företag från hela vår region!

Och var kommer hippien in i bilden då? Jo, det var ju i San Francisco som hippiekulturen nådde sin höjdpunkt 1967 med ”Summer of Love”. Inte för att man ser några direkta spår av detta idag men en tanke kan ju vara att San Francisco har påverkats positivt av denna period i termer av bl a den öppenhet som karaktäriserar samhället idag och som säkerligen är en viktig byggsten i techundret.

 

Magnus Lindahl

Ansvarig Sörmland, Gotland och Internationell handel

Östsvenska Handelskammaren

 

LÄs även gärna Magnus Lindahls tidigare krönikor:

Det finns ingen mjuk Brexit!

Det blir inte alltid som man tänkt

 

 

Dela